Selliseid Hiinas toodetud Yutongi elektribusse vurab Norra teedel ligikaudu 850, neist u 300 Oslos. Norra suurima ühistranspordiettevõtte Ruteri turvakatsetes ilmnes, et Hiina tootjale on jäänud võimalus bussid seisata tuhandete kilomeetrite kauguselt ehk Hiinast, kirjutab Carscoops.
Ruter uuris peale Hiinas toodetud busside lähemalt ka Hollandis toodetud busse. Aga üksnes Hiina tootja Yutongi bussidesse oli peidetud Rumeenia SIM-kaart, mis annab tootjale tagaukse. Yutongi sõnutsi võimaldavad need SIM-kaardid kaugjuhtimisega uuendada tarkvara ja lahendada tehnilisi probleeme. Kuigi see võib olla tõsi, annab ühendus Yutongile ka teoreetilise suutlikkuse busse peatada või teha neist tarkvara uuendusega töökõlbmatud. Praegu eemaldab Ruter bussidest neisse peidetud SIM-kaarte, et bussid töötaks edasi võrguühenduseta.
Ruter rõhutas, et praegu ei ole siiski leitud tõendeid pahatahtliku tegevuse kohta. Ettevõtte tegevjuht Bernt Reitan Jensseni sõnutsi liigub ettevõte nüüd murelikkusest teadmise poole ning plaanib uusi kaitsemeetmeid ja karmimaid hankereegleid, et busside kontroll oleks kohalik. Meetmed hõlmavad sisemisi tulemüüre, busside isoleerimist välistest pilvesüsteemidest ja koostööd riigiasutustega, et tugevdada küberjulgeolekut kogu transpordisektoris. Norra transpordiminister Jon-Ivar Nygård lubas, et ka valitsus vaatab üle riskid, mis tulenevad tarnijariikidest.

Samal ajal on aga Norral vaja kiiresti busse juurde hankida, sh Hiinast. Praegu on kogu riigis ligikaudu 1300 elektribussi, neist umbes 850 on toodetud Yutongis. Ruteri hinnangul bussiostu avastatud tagauks ei väära, küll aga on põhjust arutada, kui palju saavad välisriigid kriitilist taristut kontrollida. „On ebatõenäoline, et neid busse kunagi sel viisil kasutataks,” ütles Jenssen, „aga see ei tähenda, et me ei peaks seda väga tõsiselt võtma.” Eriti arvestades praegust tehnoloogiast kubisevate ja isesõitvate sõidukite suundumust.






Selline tagauks on tänaseks tõenäoliselt kõigil müüdavatel sõidukitel. Kui ma õigesti mäletan siis juba ammu käis kusagilt läbi uudis et EU hakkab seda nõudma kõigilt uutelt müüdavatelt sõidukitelt. Ei himusta selliseid autosid.
IT-fanaatikud unistavad, et saaks internetti ühendada külmiku, teleka, tolmuimeja … lõpuks veel ka lillepoti.
Mida varem selliste asjadega jamad pihta hakkavad, seda parem on. Siis on lootust, et inimestele tuleb ka mõistus varem koju tagasi.
Külmik, telekas ja tolmuimeja on juba ühendatud, lillepoti kohta andmed puuduvad aga tehniliselt on see teostatav.
Lillepott on väike probleem, ennustan et järgmine samm on meie aju internetiga ühendamine.