New Yorgi ummikumaks: USA kõige kallim linn, kus autoga sõita

Kohalikud peavad maksu maksma sageli ka siis, kui tegelikku tarvidust maksutsooni sõita ei ole.

Kui meeldib:
Jaga postitust:
Toeta järgmise loo valmimist
Toeta täna

New Yorgi linnas Manhattani ärikvartalis kehtib jaanuari algusest ummikumaks, millega on astutud suur samm edasi püüdlustes teha sõiduki omamist ebamugavamaks. 

New Yorgis Manhattani ärikvartalis kehtestatud ummikumaksu ametlik eesmärk on vähendada liikluskoormust ja sõiduaega, parandada ohutust ning õhu- ja elukvaliteeti. Ummikumaksu tuleb tasuda ühe korra päevas siis, kui siseneda Manhattani ärikvartalisse või sealt väljuda. Liikluskaamerad salvestavad sõiduki numbrimärgi, misjärel saadetakse maksuteade sõiduki registreerimisaadressile või E-ZPass süsteemi, seisab New Yorgi linna veebilehel

Kõige suurem ummikumaks tabab autojuhti tööpäeviti kella 5-21 ja nädalavahetuseti kella 9-21 vahel. Siis peab tsooni sisenedes, väljudes või läbides tasuma sõiduauto-väikebussi puhul 9 dollarit (8,7 eurot), mootorratta puhul 4,50 dollarit (4,4 eurot). Muudel kellaaegadel on maks pisut väiksem. Taksode ja rakenduspõhiste teenuste, nagu Uber ja Lyft, korral tuleb ummikumaksu tasuda iga sõidu eest. Kui taksode puhul on see 75 senti (72 eurosenti) sõidu kohta, siis rakenduspõhiste teenuste maks on juba kaks korda kõrgem ehk 1,50 dollarit (1,45 eurot) sõidu kohta. Need hinnad on aga nn soodushinnad ja kohalduvad vaid siis, kui sõiduk on registreeritud E-ZPass süsteemi. Vastasel juhul on ühekordse maksu suurus palju kopsakam. 

Järgmistel aastatel maksusumma muudkui kasvab ja 2031. aastal ootab newyorklasi ees juba kõrgem ummikumaksu “soodushind” 15 dollarit (14,6 eurot). 

Veel loodetakse ummikumaksuga suunata inimesi rohkem ühistransporti kasutama ja koguda raha ühistranspordi arenduste jaoks. New Yorgi transpordiasutuse sõnutsi tuleb kõigil kohaneda. 

Ummikumaksu suurimad kaotajad on aga paljud kohalikud elanikud, kes peavad maksu maksma isegi siis, kui kodu ei jää tsooni, aga moel või teisel väljasõit jääb. Näiteks võib kodu või parkimismaja paikneda kvartali jagu eemal, kuid et Manhattanil on palju ühesuunalisi tänavaid, siis sageli pole kodust või parkimismajast välja sõites võimalik tasulise piirkonna teid vältida. Nii on paljusid tabanud olukord, kus kodust sõidukiga lahkumine on igal juhul tasuline ja kui sellisel isikul on mistahes põhjusel vaja igal tööpäeval autoga sõita, võib tema igakuine maksukulu küündida 200 või enama dollarini. 

Paljud ettevõtted on juba maksukohustuse esimestel päevadel tõdenud, et peavad kulu lisama kliendi arvele. Pääste- ja esmaabitöötajate ametiühing leiab aga, et ummikumaks aeglustab nende reageerimisaega. Veel eeldatakse, et paljud elanikud pargivad edaspidi sõiduki maksuvabasse tsooni, mis omakorda võib keerukusi põhjustada selle linnaosa liiklusoludes. 

London, Stockholm, Singapur on mõned näited linnadest, kus ummikumaks on kehtestatud. Ühendkungingriigi ettevõtmistest, et vähendada auto kasutamist, oleme pikemalt kirjutanud siin. Eestiski on ummikumaksu aeg-ajalt teemaks võetud, viimati käsikäes uue automaksuga. Praegune valitsus on siiski lubanud, et ummikumaksu plaanis ei ole. Samas on peaministri sõnutsi võimalik ummikumaksule mandaati küsida peagi saabuvatel kohalike omavalitsuste valimistel. 

Kommentaaride teavitused
Teavitus
0 Kommentaari
Enim hääli saanud
Uuemad Vanemad
Inline Feedbacks
View all comments