Kliimamuutuse komitee (Climate Change Committee, CCC) uue tegevjuhi Emma Pinchbeck arvates tähendab kliimapööre seda, et lendamist tuleb pidada luksuseks ja selle eest peab rohkem maksma. Küll aga peab kliimaspetsialist ebaõiglaseks, kui kliimatasu kehtestataks madalama sissetulekuga peredele, kirjutab The Telegraph. Selle asemel soovib kliimamuutuse komitee, et tihedad lendajad maksaks rohkem, kui need, kes lendavad vaid korra aastas. Pinchbecki sõnutsi pidavat suurem jagu inimestest niikuinii harva lendama, näiteks mullu ei lennanud Suurbritannia elanikest 53% ühtki korda. Seega tekitavad suurema osa lennunduse heitkogustest 10% kõige rikkamate, tihedasti reisijate lennud.
Ettepanek on tehtud põhimõtte alusel, et suuremad saastajad peaksid maksma ja nii mõjutatakse ka nõudlust ehk pannakse inimesi vähem lendama. Seda on Pinchbecki sõnutsi tasakaalustatud vajadusega võimaldada väiksema sissetulekuga inimestele iga-aastast perepuhkust. Niisiis on Pinchbecki arvates tegemist suurepärase hinnakujundusmeetmega, mis päriselus mõjutaks ebaproportsionaalselt rohkem kõrgema sissetulekuga inimesi. Meede ei karistaks vaeseid, aga pidavat heidutama rikkamaid lendamast ja loodetavasti jätavad jõukamad siis ühe lennu ära.
Pinchbecki sõnutsi on lennunduse süsinikuheide Ühendkuningriigi üks tõsisemaid kliimaprobleeme, moodustades 2023. aastal 8% riigi koguheitest. Ennustatakse, et 2040. aastaks jõuab lennunduse osa 27%-ni, sest muud sekorid muutuvad kiiremini keskkonnahoidlikumaks. Kliimamuutuse komitee hinnangul aitaks lennunduse heitkoguseid vähendada nn kestlikud lennukikütused, kuid samas tõdetakse, et see valdkond on veel lapsekingades. Seetõttu ongi tehtud nüüdne nõudluse ja hinnakujunduse ettepanek, mis tegelikult on aga kõrgemate hindade eufemism. Kuid nende mõtetega kliimaspetsialist mõistagi ei piirdu, vaid on välja pannud ka eraldi maksud kütusele ja sagedastele lendajatele.
Ühendkuningriigi erakonna Reform energeetika eeskõneleja Richard Tice nimetas kliimamuutuste komiteed “lõbupolitseiks” ja lisas: „Pinchbeck kõlab nagu sotsialistlik grinch, kes tahab peatada inimeste lendamist ja öelda meile, kuidas me peame käitumist muutma.“ Konservatiivse partei energiasaadiku Andrew Bowie hinnangul näitab kliimamuutuste komitee aruanne, et leiboristide 2050. aasta nullnetoheite eesmärk nõuab inimestelt tohutuid ohverdusi ja läheb järgmise 15 aasta kestel maksama 319 miljardit naela (u 377 miljardit eurot). „Keir Starmer ja Ed Miliband ei ole lihtsalt ausad, kui nad ütlevad, et nad ei sunni inimesi oma eluviisi muutma,“ ütles Bowie.
Lennundust ähvardavatest kõrgematest piletihindadest oleme kirjutanud varemgi, sest Euroopa Liidu ja Suurbritannia lennufirmad on kohustatud tasapisi suurendama nn kestliku lennukikütuse osakaalu. Ühendkuningriik plaanib juba sel aastal jõuda tasemeni, kus 2% kasutatud lennukikütusest on n-ö kestlik, 2030. aastal 10% ja 2040. aastal 22%. Euroopa Liidu siht on isegi auahnem: 2025. aastaks 2%, 2030. aastaks 6%, 2035. aastaks 20% ja 2050. aastaks 70%. Ainuüksi nn kestliku lennukikütuse nõue tähendab kogu sektorile tohutuid lisakulusid ja võib oodata kliimakohustustest tingitud kõrgemaid piletihindu. Nüüdseks ongi lennuettevõtjad mõistnud, kui palju kliimapööre kahandab nende konkurentsivõimet maailmaturul ja mitu Euroopa lennufirmat on ühinenud võitluses, et ametid kärbiks kestliku lennukütuse nõudeid või lükkaks seatud eesmärke edasi.
Kliimamuutuste komitee tehtud ettepanekutel oleks tohutu mõju tarbijatele. Näiteks on komitee arvutanud, et pilet Hispaaniasse Alicante’sse tõuseks 150 naelsterlingi (u 175 euro) võrra ja edasi-tagasi lend New Yorki maksaks 300 naelsterlingit (u 345 eurot). Kui siia lisada muud kliimapöördest tingitud hinnatõusud, nt kestlikust lennukikütusest, on lennupiletid lõpuks veelgi kopsakama hinnaga. Väiksema sissetulekuga inimestele käiks need ilmselt nii ehk naa üle jõu ning võimalus reisida kahaneks tõepoolest märkimisväärselt. Kui mingi võimalus üldse jääks.
Ehk siis vaeseid ei anna enam närida, liiga kondised. Tuleb hambad tõsta kõrgema klassi kallale. Kõrgem klassil on piisavalt liha luudel, et väikest närimist taluda. Ega ka neile kunagi kohale jõua, et nende elude kallal on parasiidid.