Professor Kathryn Yusoff leiab, et geoloogia ehk Maa kivimite ja loodusvarade uurimise teadusharu on rassistlik, seotud nn valgete ülemvõimu ja kolonialismiga, kirjutab The Telegraph.
Professori arvates on rassismis osaliselt süüdi paleontoloogia ehk teadusharu, mis uurib minevikus elanud organismide kivistunud jäänuseid. Oma raamatus “Geologic Life” väidab Yusoff, et kulda, rauda ja muid metalle kaevandada oli rassistlik ja kogu geoloogia algas kui koloniaalkomme, mis kujundas hierarhiaid, edendas materialismi, hävitas keskkonda ja viis kliimamuutuseni. Yusoffi leiab, et maavargus, kaevandused ja muud kolonialismi geoloogilised aspektid tõid kaasa nn valge ülemvõimu ja põhjustasid „geotrauma“. Ühtlasi on ta veendunud, et „geoloogia toimib jätkuvalt valge ülemvõimu praktika raames“.
Veel leiab professor Yousoff oma raamatus, kus keskendus 17.–19. sajandi geoloogiale, et mittevalgetel inimeste on maaga soojemad suhted. Kivimeid uurida oli akadeemiku sõnul rassistlik: „Rääkides kivide lugu, tähendab see arvestamist eugeenilise materialismiga, kus valge ülemvõim lõi pinnase, mis on ehitatud rassilisele maa-alusele …”.
Ühendkuningriigi ülikoolides on üldiselt levima hakanud õpilasaktivistide ja õppejõudude nõue dekoloniseerida õppekava ja seda toetab ametiasutus, kes peaks tagama kõrghariduse kvaliteeti (Quality Assurance Agency for Higher Education). Ideoloogia on alguse saanud sotsiaal- ja humanitaarteadustest ning on nüüd jõudnud reaal- ja matemaatikateadustesse. Kriitilise rassiteooriaga püütakse toetada seisukohta, et ülikoolides õpitud teadmised pärinevad meestelt ja valgetelt ning neid on kasutatud selleks, et Lääs domineeriks globaalselt rassismi ja ebaõigluse kaudu.
Praktilise meelega kriitilise rassiteooria kriitikute sõnutsi on õppekava dekolonieerimise nõue teadusevastane, sest maad on omakasupüüdlikult tarvitatud peaaegu sama kaua nagu on olnud inimkonda ega ole sõltunud mingil moel rassist. Pigem leitakse, et dekoloniseerimine on seotud üleskutsega alandada akademilisi standardeid ehk teisisõnu muuta õppekavade sisu rumalamaks ja poliitilisemaks. Püüd dekoloniseerida õppekava on nii mõnegi kriitiku arvates soov ehitada oma mõttejuhtimise ja sallimatuse kurjakuulutavat impeeriumi.
Kuigi ülikoolides on palju osakondi, mis on survele vastu pidanud, siis juhtkonnad ning võrdõiguslikkuse, mitmekesisuse ja kaasamise tiimid nõuavad jätkuvalt dekoloniseerimist.