Katse näitab: elektriautode sõiduulatus on lubatust kuni poole väiksem

Sõidukid põruvad just kiiremal maanteesõidul.

Elektriautode entusiastid on veendunud, et vähese sõiduulatuse ja kõrge maksumuse probleemid on tänaseks lahendatud, kuid uued mudelid näitavad, et see ei vasta tegelikkusele.

Euroopa turule on jõudnud uued Lexus RZ 300eKia EV9Peugeot 3008e ja Hyundai Ionic 6 mudelid, mida ostes võiks eeldada, et kasutatud on parimat võimalikku tehnoloogiat. Kuid nagu nende markide eelkäijad on juba tõestanud, kukuvad ka need maanteel tehtud sõiduulatuse katsetel läbi, kirjutab The Forbes. Sellest hoolimata reklaamitakse elektriautosid väitega, et sõidukid on sisepõlemismootoriga autodega täpselt sama head.  

Praegu on sõiduulatuse andmetes harva mainitud kiirust, kuid eeldatakse keskmist maanteekiirust 80 km/h. Selle kiiruse korral peetakse elektriautosid väga tõhusaks. Probleem tekib aga siis, kui kiiresti sõidetakse pikemat vahemaad, eriti Euroopas, kus kiirteedel on lubatud sõidukiirus sageli kuni 130 km/h. Pikkade vahemaade ja suurte kiiruste korral oleks mõistlik avaldada sõiduulatuse kohta ausad andmed, sest ilma laadimata ei pruugi lubatud kaugusele jõuda.

Maanteesõidul jõuab uus Hyundai Ionic 6 ühe laadimiskorraga 435 km kaugusele lubatud 610 km asemel. Enamik uusi elektriautosid läbivad maanteel sõites lubatust palju lühema vahemaa. Foto: JoachimKohler-HB/Wikimedia Commons

Näiteks Lexus RZ 300e (Eestis on sõiduki maksumus alates 58 900 eurost) sõiduulatuseks väidetakse kuni 478 km, kuid maanteekatsel oli ühe laadimisega võimalik läbida vaid 360 km. Püsikiirushoidjat kasutades vähenes sõiduulatus veel 39%. Peugeot 3008e (hind alates 47 900 eurost) sõiduulatuseks väidetakse kuni 527 km, kuid maanteekatsel oli ulatus 50% väiksem. Kia EV9 (hind alates 89 900 eurost) aku peaks võimaldama sõita umbes 504 km, kuid maanteel jätkus ühest laadimiskorrast 50% lühemaks maaks. Hyundai Ionic 6 (hind alates 50 990 eurost) jõudis laetud akuga 435 km kaugusele lubatud 610 km asemel, mis tähendab 30% väiksemat sõiduulatust.

Iga sõiduki andmed saadi katsega, kus nädal aega sõideti samadel maanteedel ja kiirteedel sarnastes tingimustes. Et aku vastupidavus on maanteesõidul ebapiisav, ilmnes enam kui 30 elektrisõiduki puhul.  

Üheks põhjuseks, miks aku maanteel sõites kiiremini tühjeneb, on peetud õhutakistust, mis 130 km/h kiiruse juures on 164% suurem kui kiiruse 80 km/h juures. Seega on sõiduulatus kiiruse kasvades väiksem. Näiteks kasutab elektriauto kaks korda rohkem elektrienergiat ainuüksi siis, kui tõsta sõidukiirus 95 km/h pealt 120 km/h peale. Siin võib auto energiavajadust vähendada sõiduki disain, näiteks esiosa suurus.

Kõigest hoolimata ei ole elektriautode andunud austajate mantra muutunud ja uute elektriautode juures pole nende arvates sõiduulatuse murel mingi alust. Elektriautosid kasutusele võtma ärgitav nn sõltumatu transpordiorganisatsioon New Automotive nimetab nende positiivseteks külgedeks madalamaid püsikulusid, väiksemat keskkonnamõju ja mõju planeedile ning nimetab elektrisõidukeid kliimamuutuse lahenduseks. Negatiivseks peab organisatsioon eksitamist, valesid ja väärinfot. Kuid täielikult ignoreerib New Automotive selliseid elektrisõidukite probleeme, nagu kõrge hind, toimivus külmas kliimas, puudulik laadimisvõrgustik ja ka sõidukite laadimiseks vajaliku energia päritolu (näiteks Saksamaal sõidab ca 25% elektrisõidukitest kivisöeenergial).

Kommentaaride teavitused
Teavitus
0 Kommentaari
Enim hääli saanud
Uuemad Vanemad
Inline Feedbacks
View all comments