Opeli, Peugeoti jt tuntud autotootjate omanikettevõtte Stellantis tegevjuhi Jean-Philippe Imparato sõnutsi oleks ainus viis kliimaeesmärke saavutada, kui kahekordistada elektrisõidukite müüki või vähendada bensiini- ja diiselmootoriga autode tootmist, kirjutab The Telegraph. Tegevjuht ütles: „Mul on kaks lahendust: kas ma surun [elektrisõidukite] tootmist kõvasti edasi … või sulgen sisepõlemismootoriga sõidukite tootmise. Ja seega sulgen tehased.”
Euroopa Liit on kehtestanud kliimanõuded, millega loodab võidelda nn inimtekkelise kliimamuutusega. Meetmetest üks on autotootjate kohustus vähendada müüdavate sõidukite süsinikdioksiidi heitkoguseid ja suurendada elektrisõidukite osakaalu.
Stellantise tegevjuht peab neid eesmärke saavutamatuteks ja võimatuks kahekordistada elektriautode müüki, sest praegu ei ole väga paljud veel valmis elektriautodele üle minema. Teine variant on vähendada bensiini- ja diiselmootoriga autode tootmist, et kunstlikult suurendada elektriautode osakaalu, kuid see omakorda tähendaks autode puudujääki ja tehaste sulgemist.
Seetõttu on autotootjad teinud lobitööd, et EL lükkaks kliimaeesmärke edasi ja leevendaks neid. Väike edu lobitööd saatis ja saavutati pisut pikem tähtaeg ning võimalikud trahvid põhinevad 2025.-2027. aasta heitkogustel, mitte üksnes 2025. aasta omadel. Kuid Stellantise, kellele kuuluvad brändid Vauxhall ehk Opel, Citroen, Peugeot ja Fiat, tegevjuhi Imparato sõnutsi ei päästa ka see “leevendus” kuigi palju ja nõuded on jätkuvalt autotootjate jaoks saavutamatud. Tema ettevõtet võivad kahe-kolme aastaga tabada trahvid kuni 2,5 miljardi euro ulatuses.

Stellantisel on maailmas enam kui 50 tehast, neist u 20 Euroopas. Ilmselgelt on ettevõttel veel vara täpselt välja öelda, mis tehased praeguse kliimahulluse jätkudes kärpekääride alla satuks. Ettevõte on siiski vihjanud Itaalias asuvale Atessa kaubikute tehasele, kus toodetakse Fiati, Ducatot, Citroen Jumperit, Peugeot Boxerit ja Opel/Vauxhall Movanot. Alates 2024. aasta novembrist on seal toodetud nende mudelite elektriautode versioone.
Juhul kui Atessa tehas suletakse, poleks see esimene Euroopas, mille Stellantis kinni paneks. Alles mõni kuu tagasi sulges ettevõte Lutoni tehase Bedfordshire’is, millega lõppes sealne 120-aastane autotootmise ajalugu. Tagajärjed tabasid tuhatkonda inimest ja piirkonna majanduskahjuks hinnatakse 300 miljonit naela aastas (345 miljonit eurot aastas). Tehase sulgemise põhjuste hulgas olid Ühendkuningriigi valitsuse ranged elektriautode müügieesmärgid.
Ka teised autotootjad on samu samme astunud või kaalunud. Näiteks teatas Škoda märtsis, et arutab peaaegu 6000 inimese koondamist, mis oleks osa vajalikest kärbetest, et hakkama saada kuluka elektriautode turule toomisega. Audi teatas mullu plaanist sulgeda elektriautode tehas Belgias ja tegi seda veebruaris, misjärel kaotas töö 3000 inimest. Ka Volkswagen teatas mullu, et elektriautode müügi languse tõttu võib ettevõte olla sunnitud sulgema kolm autotehast Saksamaal. Volkswagen on küll jõudnud kokkuleppele, et tehast ei suleta ega koondata kõiki töötajaid, kuid 2030. aastaks vähendab siiski töökohti ja kärbib tootmisvõimsust. Kõigi ettevõtete puhul on sulgemise põhjusena märgitud asjaolu, et Euroopa Liit küll nõuab elektriautosid, kuid müüginumbreid nõue ei mõjuta. Elektriautosid lihtsalt ei osteta või kui ostetakse, eelistatakse Hiina odavamaid mudeleid.
Kõigest hoolimata kappab Euroopa Liit aga kliimahullunult edasi ega paindu kübetki arvestama ettevõtjate või kodanike keerukuste ja soovidega. Juuli alguses teatas Euroopa Komisjon uuest kliimaeesmärgist, mis kohustaks liikmesriike 2040. aastaks süsinikuheidet vähendama 90%. Kuna EL on juba varem seadnud eesmärgi saada 2050. aastaks kliimaneutraalseks, siis nüüdne plaan seda eesmärki ei kõiguta, vaid määrab üksnes tempo.