“Kui nad (sotsiaalmeediaplatvormid – HS) ei jälgi ega modereeri sisu, siis me kaotame täieliku kontrolli,” ütles USA endine riigisekretär ja 2016. aasta presidendivalimistel Donald Trumpi vastaskandidaat Hillary Clinton oktoobris CNNi vahendusel. Endiselt mõjukas Demokraatliku Partei liige kutsus üles tugevale riiklikule sekkumisele sotsiaalmeedias ehk sõnavabaduse piiramisele.
Donald Trumpi võit näitab, et kontroll, millest ta rääkis, ongi nüüdseks suuresti kadunud. Mäletate, milline oli Twitter neli aastat tagasi? Näiteks seda, kuidas platvorm ei lasknud valimiste eel postitada New York Posti artiklit Bideni perekonna korruptiivsetest äritehingutest? Seda tehti otseselt USA salateenistuste mõjutusel ja see oli tegelikult vaid väike osa sellest, kuidas võimude suunistel nende poolt sobimatuks peetud postitusi tsenseeriti. Seda tehti massiliselt nii Covid-kriisi kestel kui piirati varjatult ka konservatiivsemate vaadetega kasutajate postituste levikut. Olukord on nelja aasta taguse ajaga võrreldes väga erinev ja see on Elon Muski teene. 2022. aasta sügisel ostis ta 44 miljardi dollari (40,9 miljardit eurot) eest Twitteri mitte ärilistel kaalutlustel, vaid enda sõnul just murest sõnavabaduse piiramise pärast ning paljastas ja lõpetas populaarsel platvormil kinnistunud tsensuuritavad.
Nagu teame, on X-i soovimatus teha tsensuurialast koostööd ametivõimudega teinud Muskist isikliku sihtmärgi nii Ameerikas kui Euroopas. Euroopas on räägitud näiteks X-i allumatuse tõttu kõigi Muski ettevõtete trahvimisest. Lisaks on mõned poliitikategelased pakkunud X-i survestamiseks välja variandi, et Muski võiks ähvardada arreteerimisega. Kuna Muski toetatud kandidaat USA-s võitis, tundub, et see saatus teda enam ei oota. Ja ilmselt peavad igasugused tsensuurinõuded mõneks ajaks maha jahtuma.
Peavoolu allakäik
Vaba arutelu võimalus sotsiaalmeedias tähendab aga tõesti kontrolli kaotamist narratiivi üle nende jaoks, kes end poliitiliseks eliidiks nimetades leiavad, et peavad seda omama. Kontrolli kadu näitab ilmekalt asjaolu, et nn peavoolumeedia ei muutnud oma käitumist võrreldes nelja aasta taguse ajaga. Näiteks võime vaadata ühe uuringu tulemusi, mille kohaselt 84% USA kolme suure uudistekanali kajastustest Kamala Harrise kohta selle aasta juulis-augustis olid positiivsed. Samal ajal olid 89% Donald Trumpi kajastustest negatiivsed. See ei avaldanud mõju ja selleks on lihtsad põhjused. Tuleb mõista, et trend ongi täna see, et inimesed pöörduvad uudiste ja teabe saamisel üha enam varasemast peavoolust kõrvale ja jälgivad sotsiaalmeediat. Näiteks USAs ja Ühendkuningriigis on X muutunud esimeseks valikuks, kust inimesed uudiseid otsivad. Pole sugugi juhuslik, et ajakirjandusväljaanded näevad vaeva, et rääkida X-st kui valeinfo levitamise platvormist, sest X on minemas ju nende leivakoti kallale ning selle kasutajatel on võimalus igapäevaselt ja reaalajas nende esitatud sisu osas puudusi välja tuua, sellele faktikontrolli teha, vastu vaielda või ka “üle võlli” minevaid seisukohti lihtsalt naeruvääristada. Näiteks korraldas Trumpi tiim miitingu New Yorgis Madison Square Gardenis ja meediakajastustes hakati seepeale paralleele tõmbama, et mingi kogunemise tegid seal 1939. aastal ka Ameerika natsid. Seda hoolimata asjaolust, et samas kohas on korduvalt kogunenud ka demokraadid oma kampaaniaürituste raames. Ehk ajakirjanduse peavool läks täiesti tõsiselt kaasa sellega, kuidas Trumpi poliitilised vastased tõmbasid paralleele tema ja Hitleri vahel. Paljude X-i kasutajate postitused keerasid aga vinti peale ehk paljastasid naljakate võrdluste kaudu selle niigi absurdimaigulise süüdistuse sisutühjuse. “Kas olete tähele pannud, et Donald Trump kannab alati ülikonda? Isegi ajastul, mil poliitikud on sageli vabaaja riietuses, kannab ta endiselt ülikonda. See tundub kummaline. Peaaegu kahtlane. Kuni te otsi omavahel kokku ei vii….,” kirjutas näiteks kommentaator Matt Walsh, lisades postituse alla kõrvuti fotod Trumpist ja Hitlerist.
Have you noticed that Donald Trump always wears a suit? Even in an era where politicians often dress casual, he still wears the suit. It seems odd. Almost suspicious. Until you connect the dots…. pic.twitter.com/WpbqUGblFO
— Matt Walsh (@MattWalshBlog) October 28, 2024
Lõpetuseks ongi oluline märkida, et kui platvorm annab kasutajatele võimalused, siis olulised on ka kasutajad ise ehk sõltumatud sisutootjad, kellest nii mõnigi on muutunud tänaseks publiku jaoks olulisemaks, kui uudisteagentuurid. Näiteks Joe Rogani YouTube’i kanalil on üle 18 miljoni tellija ja tema valimiseelset intervjuud Donald Trumpiga vaadati ainuüksi YouTube-s 46 miljonit korda. Kusjures tuleb märkida, et YouTube üritas algul piirata selle intervjuu levitamist ja sai selle eest koheselt sotsiaalmeedias etteheiteid. Eraldi peab lisama, et tegemist on ainult YouTube-i vaatajanumbriga, sest Roganil on miljonid jälgijaid ka teistel platvormidel. Võrdluseks, näiteks CNNil oli oktoobris parimal õhtusel vaatamisajal 830 000 vaatajat. Nende valimiste tulemus peegeldab vähemalt osaliselt platvormi, mille kumbki pool oma sõnumite edastamiseks valis.
Eesti Ennaktempos Rohepööre kõlab nüüd juba täieliku hullusena, alates Trumpi väitest, et USA lahkub ülemaailmsest KliimaViimsepäeva kiriku “leelo-leelost” ja arengumaade rahastamisest – KliimaViimsepäeva kiriku “leelo-leelo” alusel.- Kas Eesti võtab nüüd järjerkordselt üle kliima-hulluse juhtriigi rolli?
Kas siis 90-ndaid ei mäleta? Kõik punased poliitikud hakkasid üle-öö sini-mustadeks-valgeteks. Nii on ka praegu. Eesti poliitikul ei ole mingi probleem 180kraadi teist juttu ajama hakata juba homme
…ja suurele hulgale valijatele see meeldib. Ka järgmistel valimistel saavad suure hulga hääli just põhimõtte-kindlusetud “hüpik-nukud”.
Kas see ei või lõpuks kahjustama hakata nii majandust kui ka kogu riiki tervikuna kui rahva-juhid on põhimõtte-kindlusetud hüpik-nukud…?…tavalise valija mõtisklused ei küündigi selleni!
(nii ei pruugi olla demokraatia ainult progressiivne ja edasiviiv, sellel võib olla ka laastav toime)
Mõnes asjas vaidleks “Vampiiriga” aga mõnes asjas ei saa vaielda ka.
USA jaoks on juba liiga hilja.
Trumpil võivadki ju olla parimad soovid, kuid see USA on üks liiga “suur pall”, mis on vaikselt mäest alla veerema hakanud.
Üks president oma ühe ametiaja jooksul ei tee midagi ära!
Rothschild: “We can work with this… Oh wait! We made him win in the first place. Hahaaaahahaa!”
Nüüd on see kaheotsaga asi:
Lugeda kõiki päevi, kui Trump on lihtsalt (Hitleri kombel võluvalt) sarmikas ja mitte midagi head korda ei saadagi. Isegi alternatiivne meedia tegi head nalja, kui promos Trumpi kõik see aeg, muudkui kirus valimisvõltsimist, aga nüüd ütleb, et pole tast tegelikult mingit kasu, vaja ikka Hiina CCP meetod USAsse tuua. Ka fakti, et lõpptulemust on lihtsam võltsida, kui vahepealset jama, keelduti mainimast kõik see aeg. Rahvas ei kontrolli lõpptulemust, neile võib teleris valetada mida iganes. Hollywood tunneb USA rahvast.
Teine asi on ignoreerida Trumpi kummardamist ja USA bullshitti täielikult. Ja lasta hoopis liugu optimismilainel! Elu läheb paremaks, kui sa seda tõeliselt soovid. Sisene optimismibasseini ja lisa kogu oma tahtejõud, et seda veelgi võimendada. Kaua sa vingud, nutad, ülbitsed, irvitad ja vihastad. Sinu tegevusetus ja alistumine elektroonilisele lõbule tegi sinust kohutava, mõttetu energiavampiiri! Sa isegi ei märganud seda, ega tunnista seda iial. Nüüd on aga aeg liituda tõusva optimismiga. Rahvas ootab rohkem positiivseid mõtteid ja ilusaid sõnu.
Kujutad sa ette, kui Rothschild ütleb: “This is not supposed to happen! How the hell are they doing this?!!!“