Uudised maailmast: Briti peaminister Rishi Sunak pidurdab natuke rohesundust, miljonid võitluseks “valeinfoga” ja teadmistega kliimaärevuse vastu

Lisaks: videoplatvormi survestatakse koomikut tühistama ja meediamgnaadi jõuline sõnum vabadusest.

Kui meeldib:
Jaga postitust:
Toeta järgmise loo valmimist
Toeta täna

Vabadused.ee toimetus paneb iga nädal kokku ülevaate silma jäänud olulistest uudistest või nende uudiste alakajastatud nüanssidest, mis vääriksid enam tähelepanu.

Viimase nädala jooksul jäid toimetusele silma järgmised teemad:

  • Suurbritannia peaminister Rishi Sunak leevendas riigi rohepoliitikat ja lubas sundusest hoiduda.
  • Briti parlamendikomisjon nõuab videoplatvormilt skandaali sattunud koomiku teenimisvõimaluse peatamist.
  • Ühendriikide valitsus eraldab nn valeinfoga võitlemiseks miljoneid.
  • Teadusuuring: mida enam teadmisi keskkonnast, seda vähem kliimahirmu.
  • Rupert Murdoch hoiatas tsensuuri eest.

Suurbritannia peaminister Rishi Sunak leevendas riigi rohepoliitikat ja lubas sundusest hoiduda

Suurbritannia peaminister Rishi Sunak pidas kolmapäeval kõne, kus teatas mitmete nn rohepööret puudutavate tegevussuundade pausile panemisest, vahendab BBC. Kui seni oli valitsuse plaan uute diisel- ja bensiinimootoriga autode müük Suurbritannias aastaks 2030 ära lõpetada, siis nüüd lükatakse eesmärki viis aastat edasi aastani 2035. Sunaki sõnul saab ka pärast tähtaega diisel- ja bensiiniautodega edasi sõita ning neid kasutatult osta-müüa. Samasugust lähenemist rakendavad tema sõnul ka Saksamaa, Prantsusmaa ja Hispaania. Muudatus poliitikas tuleneb Sunaki sõnul vajadusest anda inimestele aega, et elektriautodele – mis on ka kallimad – üle minna. “Valiku peaksite tegema teie kui tarbija, mitte valitsus, kes teid selleks sunnib,” lisas ta. Sunak lootis siiski, et kuivõrd tootmiskulud vähenevad ja laadimisinfrastruktuur kasvab, on 2030. aastaks enamik müüdavatest autodest elektriautod.

Sunak põhjendas oma valikuid ka sotsiaalmeediaplatvormile X postitatud videoklipis.

Samamoodi lubas Sunak, et ehkki eesmärk on kodude kütmisel üle minna fossiilkütuseid tarbivatelt kateldelt õhksoojuspumpadele ja sellele makstakse ka toetust, ei hakata kedagi selleks sundima. “Me ei sunni kunagi kedagi oma olemasolevat katelt välja lõhkuma ja soojuspumbaga asendama,” kinnitas ta.

Sunak lubas ka loobuda poliitikast, mis sunnib majaomanikke oma kodude energiatõhusust parandama. Selle asemel hakatakse selliseid töid lihtsalt julgustama. Näiteks võivad kergendatult hingata kõik, kes kinnisvara üürile andmisega tegelevad. Vana poliitika kohaselt oleks alates 2025. aastast pidanud tulema kord, mille järgi uusi üürilepinguid oleks lubatud sõlmida vaid vähemalt C-energiaklassi majade puhul ja 2028. aastast pidanuks see hakkama kehtima ka kõigi olemasolevate üürilepingute kohta. Nüüd see kehtima ei hakka.

Samas jäi paika riigi eesmärk jõuda aastaks 2050 kliimaneutraalsuseni. Oma sotsiaalmeediaplatvormil X avaldatud pöördumises ütles Sunak, et on selle eesmärgi saavutamisele pühendunud, aga ühelgi poliitikul pole olnud julgust inimestele silma vaadata ja öelda, mida see tegelikult tähendab. Ta lubas seda olukorda muuta.

Mõned kommentaatorid hindavad, et poliitikamuudatused on valijate silmis positiivsed ja võivad Sunakile järgmise aasta mais toimuvatel valimistel võidu kindlustada.

Toeta

Briti parlamendikomisjon nõuab videoplatvormilt skandaali sattunud koomiku teenimisvõimaluse peatamist

Eelmise nädala laupäeval lahvatas Briti meedias suur seksiskandaal. Ajalehed The Sunday, The Times ja telekanali Channel 4 saade Dispatches kajastasid ühiselt nelja naisterahva süüdistusi tuntud koomiku, endise telesaatejuhi ja Hollywoodi koomöödianäitleja Russell Brand’i vastu. Anonüümselt esinenud naised süüdistasid teda seksuaalses ahistamises ja isegi vägistamises. Briti ajakirjanduses on lugu terve nädala jooksul tähelepanu all olnud ja ilmunud on uusi süüdistusi. Brand ise aga postitas kohe skandaali puhkedes platvormidele YouTube ja Rumble video, et süüdistused tagasi lükata.

Mõistagi on oluline, et sedavõrd tõsiseid süüdistusi uuritaks ning tõde välja selgitataks. Kui süüdistustel on alust, peab neid arutama kohus.

Teisalt on lugu heaks näiteks ka halastamatust tühistamiskultuurist, mis puudutab Brand’i võimalust oma elatise teenimisega jätkata. Ehkki Brand tegutseb ka praegu koomikuna, on tema põhiliseks väljundiks ja sissetulekuallikaks saanud videojagamisplatvormid, nagu YouTube ja Rumble. Ta teeb neil platvormidel otsesaateid, intervjueerib külalisi ja avaldab isiklikke kommentaare, mis kritiseerivad nii võimu kui peavoolu ajakirjandust. Praeguseks on tema jälgijaskond neil kanalitel kasvanud miljonitesse. Platvormil YouTube on tal tänase seisuga 6.64 miljonit ning platvormil Rumble 1.43 miljonit jälgijat. Ehkki Brand’i videotoodang ja sõnumid tema skandaali kuidagi otseselt ei puutu, otsustas YouTube, et tema YouTube-kanali reklaamitulu Brand’le enam välja ei maksta. Tegemist ei ole sugugi väikeste summadega, sest hinnangute kohaselt võis Brand teenida iga oma videoga 2000-4000 naela (2300-4600 eurot).

See ei puuduta küll otseselt tema praegust teenistust, kuid tema juhitud saateid hakkasid oma veebiarhivist eemaldama ka BBC, Channel 4 ja Comedy Central.

Platvorm Rumble aga sarnaselt YouTube’le Brand’i reklaamituu kallale minna ei kavatse. See aga tähendab, et nüüd on nemad omakorda surve alla sattunud. Suurbritannia parlamendi kultuuri-, meedia- ja spordikomisjoni juht Caroline Dinenage saatis Rumble’i juhile Chris Pavlovski’le kirja, kus nõudlikus toonis küsis, mida kavatseb videoplatvorm seoses Brand’ga ette võtta. Dineage selgitas, et Brand kasutas oma vastulauseks teda süüdistanud loole ka Rumble’i keskkonda. Ehkki ta väidab end mõistvat, et Rumble pole sisu autor, teeb teda murelikuks Brand’i võimalus platvormil sisutootmise pealt raha teenida. “Kui see nii on, sooviksime me teada, kas Rumble kavatseb ühineda YouTube’ga, et peatada Hr. Brand’i võimalus platvormil raha teenida,” uuris Dineage.

Rumble avaldas kirjavahetuse Briti parlamendi liikmega sotsiaalmeediaplatvormil X.

Rumble avalikustas seepeale komisjonilt saabunud kirja kui ka Rumble’i juhi Pavlovski vastuse sellele. Pavlovski nimetas komisjoni kirja erakordselt häirivaks. “Kuigi Rumble mõistab loomulikult hukka seksuaalkuriteod, vägistamised ja kõik teised rasked kuriteod, usume, et nii väidetavatel ohvritel kui ka süüdistatavatel on õigus täielikule ja tõsisele uurimisele,” märkis Pavlovski. Kommenteerides YouTube’i otsust Brand’i rahateenimise võimalus tühistada, ütles Pavlovski, et nemad seisavad Rumble’i platvormil teistsuguste väärtuste eest. “Me oleme pühendunud vaba interneti kaitsmisele – see tähendab interneti kaitsmisele, kus keegi ei dikteeri meelevaldselt, milliseid ideid tohib või ei tohi kuulda või millistel kodanikel võib olla õigus platvormi kasutada ja millistel mitte,” selgitas ta.

“Meie arvates on äärmiselt sobimatu ja ohtlik, et Ühendkuningriigi parlament püüab kontrollida, kellel lubatakse meie platvormil rääkida või sellega elatist teenida. Üksiku isiku välja toomine ja tema keelustamise nõudmine on veelgi häirivam, arvestades, et puudub igasugune seos süüdistuste ja tema Rumble’is toodetud sisu vahel. Me ei ole nõus paljude Rumble’i loojate käitumisega, kuid me keeldume neid karistamast tegude eest, millel pole midagi pistmist meie platvormiga,” kirjutas Pavlovski.

Toeta

Ühendriikide valitsus eraldab nn valeinfoga võitlemiseks miljoneid

Alates septembri algusest on Ameerika Ühendriikide presidendi Joe Bideni administratsiooni riiklik teadusfond (National Science Foundation – NSF) ja välisministeerium toetanud enam kui nelja miljoni dollariga (3.76 miljonit eurot) programme, uuringuid ja muid “väärinfo” leviku vastaseid algatusi, vahendab väljaanne Reclaim The Net.

Kaks granti kogusummas 730 017 dollarit (686 215 eurot) said New Yorgi Osariigi Ülikooli teadusfond (Research Foundation for the State University of New York) ja Bostoni Ülikooli kuratoorium (Trustees of Boston University) ühiseks teadusprogrammiks, mille eesmärk on arendada platvormi, mis aitab “tuvastada ja leevendada teabega manipuleerimist (väär- ja desinformatsiooni)”.

Kaks granti kogusummas 547 555 dollarit (686 215 eurot) läksid Florida Ülikoolile (University of Florida) ja Põhja-Carolina Ülikoolile Charlotte’is (University of North Carolina at Charlotte) osana koostööprogrammist, milles osaleb ka Poynter Institute – faktikontrolli organisatsioon, mis sertifitseerib ka teisi Facebooki “faktikontrollijaid” oma rahvusvahelise faktikontrolli võrgustiku kaudu ja saab Facebookilt selle eest raha. Raha saanud projekti kirjelduses väidetakse, et “võitlus valeinformatsiooni vastu digiajastul on olnud keerukas teema, millel on märkimisväärne sotsiaalne mõju”, ja iseloomustatakse valeinformatsiooni kui “tõsist ohtu”.

Kaks toetust kogusummas 600 000 dollarit (564 000 eurot) läksid Rochesteri Ülikooli (University of Rochester) ja Indiana Ülikooli (Indiana University) ühisele uurimisprogrammile, mille eesmärk on suurendada tehisintellekti tõhusust erinevates valdkondades, sh “väärinfo tuvastamine sotsiaalmeedias”.

Erinevaid toetusotsuseid on üles loetletud veel palju, sh on nn valeinfoga võitlemise eesmärgil rahasummasid makstud organisatsioonidele Albaanias, Paraguays, Nepalis jne.

Samal ajal on Ühendriikide valitsus ise valeinfoga võitlemise sildi all nõudnud sotsiaalmeedia ettevõtetelt tõese, kuid võimu vaatest ebasobivaks kuulutatud info tsenseerimist. Eriti on see viimastel aasatel puudutanud Covidi-ga seotud ja valitsuse poliitikat kritiseerinud või koroonavaktsiinide ebaefektiivsusest ning ohtudest rääkinud postitusi. Aga tsenseeritud on ka muid teemasid, mis puudutavad näiteks president Bideni poja Hunter Bideni korruptiivseid ja otseselt ka presidendiga seotud äriskeeme.

Olukord tsensuuriga on olnud sedavõrd halb, et Ühendriikide föderaalkohtunik Terry A. Doughty tegi juuli alguses otsuse, milles keelas valitsusasutustel ja -ametnikel sotsiaalmeediafirmadega suhtlemise, öeldes, et valitsus on võtnud endale orwelliliku “tõeministeeriumi” sarnase rolli. Apellatsioonikohus kinnitas nüüd septembris, et valitsus on tõepoolest sõnavabaduse piiramisel lubamatult käitunud, kuid suhtluskeeldu siiski pisut leevendas. Praeguseks on asi jõudnud Ühendriikide kõrgeima kohtu töölauale.

Toeta

Teadusuuring: mida enam teadmisi keskkonnast, seda vähem kliimahirmu

Tänavu märtsis avaldatud uuring püstitas hüpoteesi, mille kohaselt on üldised teadmised keskkonnast ja kliimast pöördvõrdeliselt seotud ärevusega, mida kliimamuutustest rääkimine inimeses tekitab. Ehk teisisõnu kontrolliti, kas rohkem teadmisi põhjustab rohkem või hoopis vähem ärevust.

Selleks koguti Saksamaal andmeid uuringus osalenud 2066-lt inimeselt, kellest mehi ja naisi oli umbes pooleks. Uuringus osalenute keskmine vanus oli 47.07 eluaastat. 43.47% osalenutest omas kõrgharidust. Osalenutele tehti teadmiste kontroll ja nad pidid täitma küsimustiku, mille järgi hinnati ärevuse taset seoses kliimamuutustega – näiteks pidid vastajad 7-punktilisel skaalal hindama, kas kliimamuutusele mõtlemine tekitab neis keskendumisraskusi või tunde, nagu tahaks nutta jne.

Graafik näitab, et parem arusaamine keskkonnast ja kliimast tähendab väiksemat kliimaga seotud ärevustunnet. Foto: kuvatõmmis.

Tulemused näitasid, et üldised keskkonna- ja kliimaspetsiifilised teadmised olid negatiivselt seotud kliimamuutuste ärevusega, avaldasid uuringu autorid Hannes Zacher ja Cort W. Rudolph. Lihtsamalt öeldes tähendab see seda, et parem arusaamine kliimast ja keskkonnast tagab ka kliimamuutuste teemal väiksema ärevustunde. “Käesoleva uuringu tulemused täiendavad tõendeid selle kohta, et suuremad valdkondlikud teadmised on seotud väiksema valdkonnaga seotud ärevusega,” järeldasid uuringu autorid. “Praktiliste tagajärgede osas viitab peamine järeldus, et keskkonnateadmised on negatiivselt seotud kliimamuutuste ärevusega, sellele, et jõupingutused keskkonnateadmiste parandamiseks, näiteks haridus- ja koolitusmeetmete kaudu, võivad aidata vähendada sellist ärevust,” kirjutasid nad.

Toeta

Rupert Murdoch hoiatas tsensuuri eest

Austraalia päritolu meediamagnaat Rupert Murdoch teatas, et taandub alates novemrbi keskpaigast oma ettevõtete juhtimisest. Murdoch on oma News Corp.-i nime kandvat meediaimpeeriumi ehitanud pea 70 aastat ja selle alla kuulub erinevates riikides ridamisi ajalehti, telekanaleid, kirjastusi, veebiplatvorme, filmitööstusettevõtteid jm. Ühendriikides on väga mõjukad näiteks telekanal Fox News ja ajaleht The Wall Street Journal, Suurbritannias ajaleht The Sun jne. Juhtimise annab Rupert Murdoch üle oma pojale Lachlan Murdoch’le.

Rupert Murdoch kinnitas oma lahkumiskirjas, et äri on heas seisus ja ta vaatab firma tulevikku optmisitlikult. Ent selle kõrval juhtis ta oma lühikeses kirjas tähelepanu ka millelegi palju olulisemale, mis vääriks märksa rohkem arutelu ja fookusesse tõstmist. “Minu isa uskus kindlalt vabadusse ja Lachlan on sellele eesmärgile absoluutselt pühendunud,” kirjutas ta. “Omakasupüüdlik bürokraatia püüab vaigistada neid, kes seavad kahtluse alla reeglite lähtepunkti ja eesmärgi. Eliit on avalikult põlglik nende suhtes, kes asuvad nende kitsast ringist väljaspool. Suur osa meediast mängib selle eliidiga kokku, müües pigem poliitilisi narratiive kui otsides tõde,” kirjutas Murdoch.

Rupert Murdoch andis oma meediaimpeeriumi juhtimise pojale üle ja muretses vabaduste pärast. Foto: Hudson Institute/Wikimedia Commons.

Kindlasti võib küsida erinevaid Murdoch’i endaga seotud skandaale meenutades, kas ta siin ka mitte iseendast ei räägi? Ent sõnumi sisu poolest on vanahärrale üsna raske vastu vaielda.

Kogume 25 000€ järgmise poolaasta tegevuseks – palume Sinu toetust!
TOETA SOBIVA SUMMAGA TÄNA
Kommentaaride teavitused
Teavitus
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
View all comments